Digital single market: consumer protection rules in the digital services act

Authors

  • Andreea Ana-Maria Stănciulescu (Alexe) Faculty of Law, Bucharest University of Economic Studies

DOI:

https://doi.org/10.55516/ijlso.v3i1.153

Keywords:

digital single market, european consumaer law, digital services act, digital markets act, generative AI, big platforms, consumers rights.

Abstract

Piața unică digitală este un cadru juridic care urmărește crearea unei piețe digitale unificate și armonizate în cadrul Uniunii Europene. Acesta abordează diverse aspecte juridice, de la confidențialitatea datelor și dreptul de autor până la dreptul concurenței și drepturile consumatorilor, pentru a promova incluziunea digitală și creșterea economică, protejând în același timp drepturile și interesele cetățenilor și întreprinderilor UE. Instrumentele juridice și reglementările joacă un rol cheie în modelarea DSM și în asigurarea succesului acestuia în peisajul digital în evoluție.

Piața unică digitală are potențialul de a crea un mediu digital mai integrat și mai eficient în UE, dar acest lucru necesită o colaborare strânsă între experții juridici și tehnici. Cu o abordare echilibrată și colaborativă, piața unică digitală poate aduce beneficii semnificative atât pentru cetățeni, cât și pentru economia digitală a UE.

References

Bania K. (2023) Fitting the Digital Markets Act in the existing legal framework: the myth of the “without prejudice” clause, European Competition Journal, 19:1, 116-149, DOI: 10.1080/17441056.2022.2156730;

Barnard C., Peers, European Union Law, 3rd edition, Oxford University Press, 2020,, p 706 et ali;

Bernhard E.K., Koch Mark A. Geistfeld A., Comparative Law Study on Civil Liability for Artificial Intelligence, november 2020 - EUROPEAN COMMISSION Directorate-General for Justice and Consumers Directorate A - Civil and commercial justice Unit A2 - Contract Law;

Cauffman C., Goanta C., A New Order: The Digital Services Act and Consumer Protection, European Journal of Risk Regulation, Cambridge University Press, no 12 (2021), pp. 758–774;

Manko R (2015) Contract law and the Digital Single Market: Towards a new EU online consumer sales law? In-Depth Analysis, European Parliamentary Research Service;

Moskal A., Digital Markets Act (DMA): A Consumer Protection Perspective, European Papers, Vol. 7, 2022, No 3, European Forum, Highlight of 31 January 2023, pp. 1113-1119;

Twigg-Flesner, Ch. '"Good-Bye Harmonisation by Directives, Hello Cross-Border only Regulation?" A way forward for EU Consumer Contract Law', European Review of Contract Law 7.2 (2011): 235-256;

Van den Boom J. (2023) What does the Digital Markets Act harmonize? – exploring interactions between the DMA and national competition laws, European Competition Journal, 19:1, 57-85, DOI: 10.1080/17441056.2022.2156728.

Downloads

Published

2023-12-04

How to Cite

Stănciulescu (Alexe), A. A.-M. . (2023). Digital single market: consumer protection rules in the digital services act. International Journal of Legal and Social Order, 3(1). https://doi.org/10.55516/ijlso.v3i1.153

Issue

Section

Law